pondělí 4. srpna 2008

SROP není ROP: Tušení souvislostí

Nedávný press-trip, který pro média za několika uskutečněnými projekty podpořenými ze Společného regionálního operačního programu (SROP) uspořádala Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy ve spolupráci se Středočeským krajem, napověděl, že už odeznělý program v mnohém předznamenal i současný Regionální operační program (ROP) Střední Čechy.

Například v Mělníku SROP významně pomohl uhradit proměnu tamního autobusového nádraží. Ve městě nad soutokem Vltavy s Labem sice zahájili jeho provoz teprve před třiceti lety, ale moderně pojaté veřejné autobusové dopravě a požadavkům na propojení místní a regionální dopravní obslužnosti už přestalo vyhovovat. Od roku 2001 proto město po etapách pro účely moderního autobusového terminálu vystavělo na nádraží novou budovu s veřejnými toaletami, odbavovací halu s čekárnou, bufetem, trafikou a informační kanceláří a zahájilo demolici starých objektů.

MODERNÍ TERMINÁL V MĚLNÍKU Od května 2005 do července 2006 následovala čtvrtá etapa, v níž zmizela původní rozlehlá asfaltová plocha nádraží včetně 44 stání a místo ní na polovičním prostoru vzniklo zastřešené nástupiště, zatímco zbylé prostranství opanovala veřejná zeleň. Tam, kde dříve z asfaltu vyčnívaly nevyužívané ostrůvky nástupišť, se teď táhnou zelené pásy s keřovými patry, čímž se snižuje prašnost a zvyšuje retenční schopnost celé plochy. Terminál je už přístupný imobilním uživatelům a dostal moderní informační systém. Čtvrtá etapa si vyžádala celkové uznatelné náklady přes 30 mil. Kč, přičemž prostřednictvím SROP na ni přišlo 22,5 milionu, zbytek uhradilo město.

Nyní terminál prochází už pátou etapou své modernizace. Město si ji hradí ze svého a v jejím rámci mj. vzniklo záchytné parkoviště pro cestující, kteří ke »svému« autobusovému spoji dojíždějí automobily. Ing. Pavla Veverková, která na mělnické radnici vykonává funkci euromanažerky, říká: »Jedním z monitorovacích ukazatelů projektu, které je třeba pět let od ukončení jeho realizace naplňovat, je i zvýšení množství osob přepravených veřejnou dopravou o 10 %. K 10. 11. 2004 jejich průměrný denní počet činil 6337. Letos je to denně však už 7136 cestujících, tedy o 12,6 % více. Věřím, že moderní terminál bude i nadále podněcovat zájem obyvatel Mělníka a celého regionu o využívání veřejné dopravy.«

Starosta Mgr. Miroslav Neuman zdůrazňuje, že Mělníku pro získání dotace ze SROP pomohl rok předtím zastupitelstvem přijatý strategický plán rozvoje města, mezi jehož globální cíle patří i funkční a bezpečný dopravní systém s odlišenou tranzitní dopravou od místní s důrazem na dopravní uzel a vyřešené parkování.

I ROP dnes mezi podporované aktivity mj. zahrnuje rekonstrukce, modernizace a budování nových bezbariérových přestupních terminálů veřejné dopravy stejně jako zřizování a rozšiřování odstavných ploch systému Park and Ride u autobusových terminálů.

MARINA VLTAVA V NELAHOZEVSI Sportovně rekreační areál Marina Vltava na levém břehu Vltavy pod nelahozevským zámkem v sousedství cyklostezky Praha–Drážďany je projektem ze zcela jiného soudku. S využitím peněz ze SROP soukromník Petr Kožený vybudoval ojedinělý areál zaměřený na vodní turistiku s přístavem, restaurací a ubytovacím komplexem a pojatý jako »vodní vstupní brána« nejen do mikroregionu Přemyslovské střední Čechy. Na projektu, na němž kromě několika soukromých subjektů participovala i obec Nelahozeves, je zřetelný princip partnerství, charakteristický i pro současný středočeský ROP.

Celkové uznatelné náklady projektu, jehož investiční část probíhala od července 2006 do června 2007, představovaly12,1 mil. Kč, z toho SROP poskytl 3,5 mil. Kč, přičemž částkou 1,5 mil. Kč přispěl i kraj. Výstupem projektu je mj. půjčovna lodí (motorových i kanoí a pramic), přístaviště s možností kotvení lodí a jejich opravami a servisem, stejně jako třeba příležitost najmout si k vyhlídkové plavbě či firemnímu večírku motorovou loď Carina pro 56 osob.

»Spolupracujeme se Sdružením obcí údolí Vltavy, které projevilo zájem, aby u nich byla možná zastávka jak osobních, tak turistických lodí,« svěřuje se Petr Kožený. »V Kralupech nad Vltavou už přístaviště i přístavní mola existují. A právě Kralupy spolu s Libčicemi, Řeží či pražskou Trojou o tyto aktivity projevují největší zájem. Jako soukromý subjekt se snažíme o rozvoj vodní cesty, ale koncepce osobní lodní dopravy musí být ucelená v celé ČR.«

Jakmile obce a města podél řeky vybudují alespoň jednoduchá přístavní mola pro současné přistávání nejméně jedné osobní lodi a dvou až tří turistických, výrazně to rozšíří jejich atraktivitu pro rekreační a turistické vyžití. Petr Kožený vypočítává: »Po vodní cestě by – jako je tomu masově třeba v Německu, připlouvali zájemci o historii, přírodní krásy, kulturu, zábavu, sport a relaxaci či o místní kulinářské speciality. Další turisté by se zase mohli přepravovat pravidelnou veřejnou osobní lodní dopravou a pak přesedlat na jízdní kola a vydat se po cyklostezkách v okolí řeky. « Ostatně Marina Vltava pamatuje i na tuto kategorii milovníků vodní turistiky a zároveň cykloturistiky a půjčuje i horská kola.

Projekt Petra Koženého byl podpořen v rámci Priority 4 SROP – Rozvoj cestovního ruchu. Nynější ROP na rozvoj cestovního ruchu sází ve své prioritní ose 2 ještě výrazněji. Programový dokument k ROP pak mj. poukazuje na fakt, že je třeba rozvíjet i proaktivní formy cestovního ruchu a vybavit k tomu region dosud chybějící infrastrukturou. I v tomto smyslu projekt v Nelahozevsi ukazuje směr a navíc dokládá, jak je při rozvoji turistiky a rekreace soukromý sektor závislý na veřejném – a naopak. 

Zdroj:  4.8.2008    Moderní obec    str. 20   Evropská unie     IVAN RYŠAVÝ    

Žádné komentáře:

 
Výměna odkazů