sobota 1. listopadu 2008

Jasně se profiluje městská dimenze strukturální politiky


Budoucnost politiky soudržnosti je pro naše města nesmírně důležitá, a proto je nutné prosadit v rámci Společenství určité změny. V prvé řadě je však třeba o možných změnách a naší národní pozici k budoucnosti kohezní politiky po roce 2013 začít intenzivně diskutovat. Z tohoto důvodu jsem také v Senátu ČR ve spolupráci s předsedou Výboru pro záležitosti Evropské unie Luďkem Sefzigem uspořádal k tomuto tématu národní konferenci. 

Podle mého názoru je žádoucí, aby strukturální politika co nejméně zasahovala do oblastí, které jsou účinněji řešeny působením trhu. Výběr konkrétního scénáře, který by Česká republika měla podporovat, by se přitom měl odvíjet i od jeho výhodnosti pro ČR.

Základním cílem je maximalizovat objem finančních prostředků, které získáme s ohledem na to, kolik odvedeme do společného rozpočtu. V budoucím období je každopádně zapotřebí posílit víceúrovňové řízení při rozhodování o evropských fondech. Role evropských orgánů by měla být čistě strategická nikoliv operativní, role států a národních vlád by se měla omezovat na opatření celostátního významu a rozsahu. Dále je zapotřebí do hry mnohem více vtáhnout regiony a města a plně jim umožnit přístup k řešení lokálních problémů na základě integrovaného přístupu. 

Jako zpravodaj Výboru pro regionální rozvoj v Evropském parlamentu připravuji dokument k úloze měst v politice soudržnosti. V Evropské unii města generují 70-80 % produktu a přes 80 % Evropanů žije ve městech. Je proto logické, že se pozornost politiky soudržnosti obrací na městské celky; jako jedna z priorit se jasně profiluje městská dimenze strukturální politiky. V městských aglomeracích se ve velké míře soustřeďují problémy hospodářské, environmentální a sociální povahy. V konečném důsledku nesmíme zapomínat na propojení mezi městy a venkovem.

Význam měst v ekonomickém rozvoji je tedy nezpochybnitelný, je proto nutné vytvořit v rámci čerpání evropských peněz pro města vyhovující podmínky. Za prvé je třeba, aby města, která jsou stejně jako kraje a stát orgány veřejné správy s vlastním rozpočtem, získaly větší odpovědnost za programování a implementaci strukturálních fondů. Přestože evropská legislativa již dnes umožňuje subdelegovat prostředky městům tak, aby je mohly alokovat na vytvářené integrované rozvojové plány, tato možnost je v členských státech využívána pouze okrajově. Subdelegace na města není povinná a je sporné, do jaké míry dobrovolný rámec funguje. V budoucnosti města musí dostat příležitost spravovat evropské peníze.

Druhým požadavkem je posilování úvěrového principu namísto stávajícího principu dotačního. V současném programovacím období došlo zavedením finančního instrumentu Jessica k vytvoření prostoru pro systémovou změnu politiky soudržnosti. Je však skutečností, že tento prostor nebyl v zásadě využit. V následujícím období by bylo žádoucí podporovat masivní využití bankovních produktů s dotovanými úroky. Tento mechanismus má velký potenciál v mnoha ohledech. Při tlaku zejména čistých plátců na snižování zdrojů by bylo v dlouhodobém horizontu více dostupných prostředků, neboť revolving předpokládá opakované užití zdrojů. Koneční příjemci by si vždy důkladně rozmysleli, zda je skutečně efektivní projekty realizovat, neboť by museli prostředky vracet. Menší municipality, které se potýkají s problémy při hledání kapitálu na investice a rozvoj, by získaly přístup ke zdrojům. Současně by však nebyly zatíženi drahými úroky standardními na finančních trzích. To je podle mého názoru naším národním zájmem. Zda se nám podaří naše národní zájmy obhájit, uvidíme také v rámci českého předsednictví v první polovině příštího roku.

Počínaje letošním červencem jsme se díky společnému francouzsko – česko – švédskému předsednickému programu stali na osmnáct měsíců přímo zodpovědnými za vedení debaty o budoucím směřování Unie, a to nejen v oblasti budoucí kohezní politiky. Musím říci, že v Evropském parlamentu po určitém rozčarování z Francouzů všichni netrpělivě očekávají, jak se nám podaří zhmotnit motto českého předsednictví Evropa bez bariér. Odstraňování a zjednodušování pravidel je tématem, které zde má velkou podporu. Nadcházející předsednictví Rady EU tak má možnost ukázat moderní a odvážnou tvář České republiky. Jsem přesvědčen, že tuto výzvu pod vedením Alexandra Vondry zvládneme.

Publikováno na : virtually.cz

Autor:Oldřich Vlasák

Žádné komentáře:

 
Výměna odkazů