pondělí 24. listopadu 2008

Strategie obcí a regionů v souvislostech

REGIONÁLNÍ ROZVOJ
Strategické plány, koncepce, strategie - pojmy, s nimiž mají zástupci samospráv bohaté zkušenosti. Po letech, kdy bylo toto téma v České republice postaveno mimo pozornost odborníků i samosprávy jako přežitek, dochází v posledních letech v této oblasti k rozvoji.
Přispěly k tomu jistě i požadavky, které na samosprávy obcí klade EU, a také kritéria evropských i národních dotačních programů. Předchozí období tak naopak vystřídala, někdy až živelná, příprava strategií, plánů a koncepcí různého druhu.
V praxi se ovšem často setkáváme s tím, že jsou to dokumenty „šuplíkové"; bylo tedy rehabilitováno strategické plánování, nikoli však řízení. Mezi slabiny přípravy a práce s těmito typy dokumentů patří setrvávající slabé zapojení veřejnosti do jejich tvorby a realizace, podceňování úlohy nezaujaté a komplexní analýzy či obecná formulace projektů a neexistence širšího hodnocení jejich dopadů. Výrazně „kulhající" oblastí dále často bývá nedostatečná provázanost koncepčních dokumentů s rozpočty, územními planý a projektovými záměry, neprovázanost s dokumenty kraje, státu a EU a zejména nedostatečná průběžná práce s přijatými dokumenty.
Řada měst a regionů si uvedené problémy uvědomuje a snaží se nalézat ty nejvhodnější způsoby práce s těmito dokumenty. Nasnadě je využívání vhodných informačních a komunikačních nástrojů, které umožňují přehledné propojení jednotlivých plánů s projektovými zásobníky a rozpočty, či jejich průběžné hodnocení a plnění reálnými daty. Dobrým příkladem a inspirací mohou být například Zdravá města a regiony, která za tímto účelem využívají DataPlán - informační systém pro strategické řízení, vyvíjený asociací Národní síť Zdravých měst (NSZM). DataPlán je nástrojem využitelným ke sledování strategických cílů, projektů a finančních prostředků ve městech, obcích a regionech, dokumenty zároveň umožňuje sledovat v širší souvislosti místních aktivit a projektů. Na rozdíl od jiných softwarových produktů vzniká DataPlán z požadavků a potřeb samotných jeho uživatelů - tedy měst a obcí - a je pro ně zdarma. Díky tomu, že se jedná o jednoduchý software, fungující v běžném prostředí internetových prohlížečů, může DataPlán využívat každá municipalita, a hlavně - informace jsou přístupné široké veřejnosti. Systém umožňuje efektivní prezentaci realizovaných příkladů dobré praxe a mimo jiné také zřízení osobních terminálů například pro starosty měst a obcí. Pro vedení města a vedoucí pracovníky úřadu je DataPlán vnitřním nástrojem strategické řízení organizace, pro nejširší veřejnost a média pak vytváří transparentní prostředí s informacemi o nakládání s veřejnými financemi a naplňování definovaných priorit rozvoje města, obce nebo regionu. Uživatelů tohoto informačního nástroje pomalu přibývá, je tedy možné sledovat konkrétní zkušenosti jednotlivých měst a nabídnout inspiraci dalším zájemcům.
Zkušenosti z praxe
Na Městském úřadě Zdravého města Hodonín využili DataPlán pro přípravu akčního plánu strategie. Strategii, která byla ve městě zpracována již v roce 2006, v loňském roce rozvinul inovativně zpracovaný Akční plán rozvoje města Hodonína, na jehož vzniku a realizaci se aktivně podílejí partneři města z řad neziskových organizací, podnikatelů a organizací města. Zavedení interaktivního on-line zásobníku projektových záměrů umožnilo Hodonínu zmapovat aktivity, které směřují k naplnění strategických cílů rozvoje města a zároveň tak zjistit, u kterých priorit je třeba začít projekty zpracovávat. Důraz byl kladen na možnost on-line editovat daný projektový záměr v čase (např. stadium přípravy projektu, rozpočet projektu, zařazení projektu do rozpočtu města apod.), a to přímo samotným nositelem/garantem projektu. Vše probíhá v editačním prostředí DataPlánu, tzv. Terminálu, který je přístupný po zadání příslušného jména a hesla. Přístupová jména a hesla do systému mají nejen pracovníci městského úřadu a jeho příspěvkových organizací, ale také zástupci partnerských organizací z řad neziskového sektoru a podnikatelských subjektů. Odpadá tedy relativně neefektivní správa pomocí jediného souboru, například v excelu, a provedená změna se díky databázové formě systému projeví ihned i ve všech provazbách na strategické cíle a rozvojové záměry města. „Využitím DataPlánového zásobníku projektů můžeme najedno,kliknutím získat naprosto nadstandardní informace o každém z projektových záměrů - například, jak je provázón s cíli dalších dokumentů (města, kraje i resorty), jak souvisíš rozpočtem města nebo z jakého operačního programu jej lze financovat. Máme zde kontakty na odpovědné organizace a odbory úřadu, dostáváme přehled o stavu projektových záměrů v reálném čase", říká koordinátorka Projektu Zdravé město a místní Agendy 21 (PZM a MA21) v Hodoníně Martina Pilková.
Akční plán je od letošního roku propojen se schváleným rozpočtem města a vytváří tak tzv.
strategický rozpočet města. Otevřeným sdílením svých rozvojových záměrů včetně poptávky veřejnosti, reprezentované tzv. komunitním Plánem zdraví a kvality života a komunitním plánem sociálních služeb, pomáhá město Hodonín jednoznačně naplňovat vizi transparentní veřejné správy jako služby občanům (klientům).
Pilotní propojení položek schváleného rozpočtu města s prioritami Strategického plánu rozvoje města do tzv. strategického rozpočtu proběhlo ve Zdravém městě Kopřivnice. Díky jednoduchým výstupům z DataPlánu získají zastupitelé a široká veřejnost přehledné informace jak o finančním, tak o věcném plnění vytýčených priorit a cílů strategického plánu.
Koordinátorka PZM a MA21 Ivana Rašková, DiS. oceňuje zejména možnost přehledně sledovat, na jakých položkách rozpočtu jednotlivé odbory města pracují, a to až do úrovně jednotlivých pracovníků. Oproti jiným systémům pro práci s rozpočty poskytuje DataPlán přehledné zobrazení i pro laiky. Veřejnost tak bez rozsáhlých tabulek může na internetu přehledně porovnat, jak jsou tyto rozpočty vynakládány a jak souvisí se schválenými prioritami. „Začínáme pracovat takés indikátory, které pomocí tzv. .semaforů?přehledně ukazují, jak se daří naplňovat vytyčené strategické cíle,"doplňuje koordinátorka PZM a MA21 z Kopřivnice.
Ve Zdravém městě Vsetín je využívána především vazba komunitních plánů na Akční plán, do kterého se dostávají všechny městské komunitní aktivity daného roku, doplněné dle zvoleného systému o aktivity partnerské. „Správu jednotlivých úkolů převzali vedoucí odborů, takže došlo ke srovnání odpovědnosti dle struktury MěÚ," doplňuje koordinátor PZM a MA21 ve Vsetíně Ing. Petr Kozel, který také oceňuje možnost stanovení a monitorování indikátorů, jejichž plnění lze prostřednictvím DataPlánu jednoduše vyhodnocovat.
Pro pořádek v informacích
Samotné kvalitní strategické řízení na místní úrovni však nestačí. Města a obce se často potýkají s roztříštěností informací a zdrojů dat potřebných pro svůj postup, resorty naopak narážejí na neprovázanost cílů přijatých vládních či mezinárodních dokumentů na konkrétní aktivity a data z místní a regionální úrovně. Národní síť Zdravých měst se dlouhodobě snaží požadované informace a data propojovat a v této své snaze se spojila s Ministerstvem pro místní rozvoj.
Společně vyvíjejí kroky k systematickému soustřeďování a cílené operativní distribuci informací potřebných pro řízení rozvoje až ke konkrétním zodpovědným osobám. Důraz je přitom kladen na vertikální sledování a vzájemné ladění návazností strategií a indikátorů od úrovně EU, přes úroveň národní až po regionální a místní; současně je nutné dbát na horizontální sdílení informací a provazování dokumentů a aktivit mezi sebou, například jednotlivých vládních dokumentů a aktivit resortů. Tento manažerský přístup s názvem „Pyramida kvality" by měl otevřít prostor v řešení klíčových témat a ke sledování efektivity veřejných prostředků vynaložených do rozvoje, má usnadnit efektivní komunikaci mezi institucemi, a to i mezi jednotlivými úrovněmi veřejné správy.
„Pro Zdravá města má velký význam, aby byly jejich strategie a aktivity propojeny s krajskými plány a aby zde byla zřejmá i jejich návaznost na resortní politiky a dokumenty Evropské unie. Přehledné zobrazení návazností je potřebné a logické, ale i pragmatické, a to zejména v momentě, kdy jsou strategie podmínkou pro financování důležitých záměrů rozvoje měst. Musíme však využívat moderní způsoby sdílení a zobrazování informací, tak abychom se v papírech .neutopili', a věřím, že DataPlán může v této věci pomoci." doplňuje Ing. Petr Švec, ředitel Národní sítě Zdravých měst ČR.
***

DataPlán je nástrojem využitelným ke sledování strategických cílů, projektů a finančních prostředků ve městech, obcích a regionech, dokumenty zároveň umožňuje sledovat v širší souvislosti místních aktivit a projektů. Systém umožňuje efektivní prezentaci realizovaných příkladů dobré praxe a mimo jiné také zřízení osobních terminálů například pro starosty měst a obcí.

Zdroj: 13.11.2008 Veřejná správa str. 16 Konzultace
  Ing. Vladimír Mikeš



Žádné komentáře:

 
Výměna odkazů