pondělí 24. listopadu 2008

V evropských dotacích si vedeme dobře – navzdory novinářské skepsi

Každý den musím bojovat se sklonem novinářů hledat jenom špatné novinky. Zpráva o údajném skluzu v čerpání peněz z evropských fondů se v českém mediálním světě tak vžila, že se nikdo nezamýšlí nad její pravdivostí. Přitom je už dávno všechno jinak a proudění peněz z EU do ČR už žádný skluz neohrožuje. Našemu ministerstvu i ostatním resortům se podařilo v posledních 22 měsících pořádně zapracovat a dohnat zpoždění, které jsem zdědili a viselo nad námi ve chvíli nástupu současné vlády.
Je to trochu únavné uvádět tyto věci stále znovu na pravou míru, když víte, že Váš tým odvádí dobrou práci. Ale to patří k profesi politika. Pekař musí vstát ve tři ráno, aby napekl křupavé rohlíky, hostinský se dostane domů až po půlnoci, abychom mohli posedět s přáteli, na mě je zase pořád dokola vysvětlovat médiím zjevná fakta.
Už jednou jsem zde polemizoval s novinářem Petrem Holubem, který mě označil za toho, kdo způsobil zpoždění v získávání peněz z EU. Snažil jsem se mu říct holou statistiku - třeba to, že se v naší zemi už realizuje 2 856 projektů v celkové hodnotě 85,5 miliardy Kč. Ale pak se ukázalo, že pan Holub moje argumenty nepřijal, a tak se chtíc nechtíc musím k tomu tématu ještě vrátit.
Vinit totiž ze zpoždění v získávání evropských prostředků právě mě není nejmenší důvod. Ministerstvo, které vedu, nemá v kompetenci veškeré čerpání z fondů, ale zodpovídalo pouze za vyjednání obecných zásad podpory - Národního strategického referenčního rámce (NSRR) a dvou operačních programů. Pracovat na NSRR jsme začali v lednu 2007. Museli jsme dohánět zděděné zpoždění, nicméně jsme díky tvrdé práci dovedli NSRR ke schválení už v červenci téhož roku. Dva operační programy, které řídíme, už jsou také dávno v běhu, schvalují projekty a vyhlašují další výzvy. Za ostatních 22 operačních programů si zodpovídají příslušné regiony a resorty samy.
Když pan Holub píše, že byly české operační programy v Bruselu schváleny mezi posledními, má na mysli zřejmě hlavně poslední z nich - Výzkum a vývoj pro inovace (VaVpI) přijatý Evropskou komisí letos 1. října. Tento program je ale v kompetenci ministerstva školství, a ne toho, v jehož čele stojím.
Petr Holub ve své argumentaci o zpoždění v získávání dotací mimo jiné vychází ze zjednodušené představy, že alokace na určitý rok musí být v jeho průběhu také vyčerpána. Projekty žádající o evropskou podporu se ale proplácejí zpětně, až po jejich úspěšném dokončení. Proto není ani technicky možné celou alokaci v daném roce vyplatit - vždyť projekty často trvají i několik let. Navíc pro naši zemi nyní platí pravidlo n+3, které umožňuje čerpat z alokace na určitý rok ještě po tři následující léta.
Podle článků pana Holuba, s nimiž jsem se seznámil, soudím, že problematice evropských fondů skutečně rozumí. Tím více mě překvapuje, proč označil za překážku v čerpání peněz z EU právě mě, a nemůžu se ubránit otázce, co ho k takovému výpadu proti mé osobě vedlo.
Svou práci se snažím stejně jako většina lidí v této zemi dělat co nejlíp a těší mě, že evropské peníze už začínají být vidět kolem nás skoro na každém kroku. A co se týče médií, které to ještě nevidí, nebo nechtějí vidět - těm to budu pořád dál vysvětlovat. A rád.

Zdroj: 22.11.2008 ceska-media.cz str. 0 Média-Hydepark (autor Jiří Čunek)

Žádné komentáře:

 
Výměna odkazů