pondělí 24. listopadu 2008

Klíčový prvek územního uspořádání

Ministerstvo vnitra uspořádalo v Brně a v Benešově pravidelné setkání s tajemníky obcí s rozšířenou působností. Vystoupení náměstka ministra vnitra Zdeňka Zajíčka doprovázely informace vrchních ředitelů Jindřicha Koláře, Roberta Ledvinky a dalších pracovníků ministerstev vnitra, dopravy, průmyslu a obchodu, práce a sociálních věcí.
SETKÁNÍ S TAJEMNÍKY
Náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček zdůraznil, že na základě zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, nastane od 1. července 2009 velký zlom v celé veřejné správě. Začne fungovat systém datových schránek, které budou zřizovány povinně pro všechny úřady a právnické osoby. Během přípravné legisvakanční lhůty proběhnou nejen nezbytná školení, ale bude také nutná spolupráce na všech úrovních veřejné správy.
Role obcí III
Kvůli velkému počtu malých obcí nebude možné z centra proškolit všechny územní samosprávy. Ministerstvo vnitra proto vsadilo na obce s rozšířenou působností, které budou mít za úkol připravit na chod nového systému a elektronickou spisovou službu i ty nejmenší obce ve svém správním obvodu.
Každý místní úřad bude mít jedno úložiště dat a nezbytnou podmínkou pro fungování celého systému je zavedení elektronické spisové služby (nebo Document Management System) na všech obcích. Obce s rozšířenou působností se stanou centrem rozvoje eGovernmentu, protože mohou být datovým úložištěm i pro další obce ve svém správním obvodu, které budou prostřednictvím internetu připojeny k serveru obce III. kategorie. Tento důsledný přechod na elektronické technologie bude finančně náročný a ministerstvo vnitra počítá, že bude z 85 procent financován z evropských peněz, které nabízí Integrovaný operační program (IOP). Zavést jednotnou spisovou službu v celé republice by bylo neúnosně drahé, když navíc již v mnoha městech tento systém plně funguje. Výhodnější je vycházet z fungujících spisových služeb v obcích a krajích, některé je možné upgradovat a chybějící zavést v obcích s rozšířenou působností, kde může jeden server působit pro celé správní území.
Aby mohla být každá obec připojena k internetu, připravují se projekty v rámci Integrovaného operačního programu pro nejmenší obce. Ministerstvo vnitra nechce jít cestou jednoho velkého výběrového řízení, peníze přijdou dolů do obcí, které se ovšem musí vypořádat s poměrně složitou byrokracií spojenou s čerpáním peněz z Evropské unie. Ministerstvo vnitra vytvoří univerzální tři druhy typových projektů a společně s ministerstvem pro místní rozvoj (MMR), které je řídícím orgánem IOP, se snaží nalézt co největší zjednodušení administrativy, aby bylo přijatelné i pro starosty z malých obcí.
Startovní datum
Výhodou startovního data 1. července 2009, kdy nabude účinnosti zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, je skutečnost, že systém se začne provozovat v červenci, kdy bude chodit relativně menší množství zpráv. Přechodnou lhůtu pro zřízení datových schránek mají rovněž advokáti, notáři nebo daňoví poradci, kteří rovněž začnou plnit úřední datové schránky od 1. července příštího roku.
Datové schránky budou pochopitelně propojeny s terminály Czech POINT. Občané mohou odesílat své zprávy úřadům zdarma. Místní úřady budou sice za provoz datových schránek platit, ale celkově jistě ušetří za poštovné.
Podle náměstka Zdeňka Zajíčka budou úspory činit oproti zasílání klasických papírových obálek jednu třetinu.
S provozem datových schránek je spjato zavedení čtyř základních registrů veřejné správy, které budou uváděny do života etapovité po přijetí zákona o základních registrech veřejné správy, jenž je projednáván ve Sněmovně ve druhém čtení a měl by být přijat do konce roku s účinností od 1. července 2009. Zákon hovoří o bezpečné komunikaci na základě bezvýznamových identifikátorů. Jde o stručnou normu, která nerozebírá technické podrobnosti, ale vyjadřuje právní vazby mezi jednotlivými registry. Z hlediska čistoty údajů v jednotlivých registrech bude nutná spolupráce ministerstva i s těmi nejmenšími obcemi. K autorizované konverzi, digitalizaci údajů, je velmi důležité proškolit personál. Obce s rozšířenou působností bude nutné z hlediska těchto úkolů technologicky vybavit, bude sem protažena vysokokapacitní optická síť z ministerstva vnitra.
Pokud jde o financování, předpokládá se, jak již bylo zmíněno, že by náklady na vybudování základních registrů a informačního systému měly z 85 procent pokrýt prostředky ze strukturálních fondů, 15 procent by obce vložily zvláštních prostředků. Financování zahrnuje prostředky spojené s přizpůsobením agendových informačních systémů. Klíčové je nyní vytvořit technologická centra na úrovni krajů a trojkových obcí, získat a patřičně platově stabilizovat nezbytné odborníky na informační technologie. „Trojkové obce jsou do budoucna klíčovým prvkem územního uspořádání," připomněl Zdeněk Zajíček. Tamní počítačové učebny by mohly posloužit ke školení starostů obcí správního obvodu, trojkové obce by mohly metodicky podpořit schopnost obcí zpracovat projekty, ve hře je přibližně třítisícový příspěvek na jednu obec, použitelný na Czech POINT, internet a spisovou službu.
„Máme za sebou tři roky mohutného nástupu eGovernmentu, čeká nás doba jeho dalšího nezbytného rozvoje, byť zdaleka nebude jednoduchá," dodal Zdeněk Zajíček.
Czech POINT
Z hlediska dalšího rozvoje Czech POINTu bude důležité využití digitálních map v katastru nemovitostí. Digitalizace území postupuje velmi pomalu, týká se zatím 35 procent území a potřeby veřejnosti vyvolaly nutnost urychleného řešení. Ministerstvo vnitra se proto dohodlo s Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním, Svazem měst a obcí a Asociací krajů na vzniku jednotné mapy veřejné správy, která obsahuje více vrstev pro různé agendy. Její součástí je ortofotomapa, katastrální mapa i krizové plány, proto se stane důležitou pomůckou pro stavební úřady. Vrchní ředitel Jindřich Kolář upozornil, že se v listopadu očekává jubilejní miliontý výpis. 28. únor 2009 se stane posledním dnem, kdy se bude možné přihlásit do Czech POINTu bez certifikátu, tedy pouze přes jméno a heslo pracovníka.
Od ledna se předpokládá na Czech POINTu vydávání výpisů z karty řidiče. Připravuje se také, ve spolupráci s MMR, výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů a ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí registrace majitelů autovrakovišť. Předpokládá se také odstavení okresních serverů a přechod na centrální systém. U elektronických občanských průkazů dojde k technologickému sloučení s cestovními doklady s biometrickými prvky na základě synergie nynějších 425 příjmových pracovišť v kabinkách.
Zákon o úřednících a vzdělávání
„Institut pro místní správu Praha povede od listopadu certifikované školení pro úředníky obcí, kteří obsluhují Czech POINT", navázal na předřečníky vrchní ředitel sekce veřejné správy Robert Ledvinka. Ve vzdělávacím středisku Institutu v Benešově byla téhož dne slavnostně otevřena počítačová učebna. Institut připravil tři vzorové programy vzdělávání -vstupní vzdělávání v eGovernmentu, vzdělávání pro nové funkcionality a školení školitelů.
Další podporou je e-learningové vzdělávání k Czech POINTu.
Robert Ledvinka pak hovořil o připraveném projektu procesních auditů, spočívajícím ve 300 vybraných procesních postupech pro 300 vybraných služeb. Procesní modely se mohou stát součástí registru práv a povinností.
V operačních programech eviduje ministerstvo 319 projektů zpracovaných a předložených územními samosprávami. Je nutné dokončit jejich pasportizaci, zařadit je do hierarchické pyramidy podle Smart Administration a urychleně připravit výzvy.
Ve třetí části svého vystoupení se Robert Ledvinka podrobněji věnoval aspektům zákona o úřednících. Byl pověřen řízením pracovní skupiny ke zpracování jeho věcného záměru. Vláda schválila 22. září teze, ale zároveň zadala úkol, zpracovat věcný záměr zákona do konce října. Důvody byly zřejmé - neplnění ústavy, kritika ze strany Evropské unie, nedostatky stávající právní úpravy. Tým složený ze zástupců krajů a resortů, vzal za základ své práce zákon č. 312/2002 Sb. ověřený šestiletou praxí. Zaměřil se na sjednocení práv a povinností všech úředníků veřejné správy.
Vycházelo se také ze zahraničních zkušeností. Návrh zákona nabízí sjednocení práv a povinností úřadů bez odlišení (mimo ministerstva zahraničních věcí). K tomu je též zapotřebí mít vlastní katalog prací. Předmětem zákona je vrchnostenská státní správa, veřejná správa v územních samosprávných celcích a v dalších právnických osobách, zřízených zákonem, které vykonávají státní správu (například pošta nebo ČNB). Mělo by dojít k oddělení politických funkcí od úřednických, garantována bude kvalita vzdělávání. Nově se stanovují kategorie úředníků.
Kategorie A se skládá se dvou subkategorií. A 1 zahrnuje vedoucí úředníky - vedoucí oddělení, odborů a ředitele odborů. Kategorie A 2 zahrnuje manažery veřejné správy. Tvoří ji tajemníci obcí s rozšířenou působností, ředitelé krajských úřadů, vrchní ředitelé sekcí ministerstev a ředitelé úřadů ministerstev, a kancléř úřadu vlády. Dále se zvažuje ředitel úřadu ministerstva jako nejvyšší úřednická funkce.
Do zákona jsou implementovány prvky klasického managementu.
Výběrová řízení se v návrhu zákona zjednodušují. Jsou jednak vnitřní, aby bylo možné využívat vlastních zdrojů, a jednak vnější v rámci veřejné správy, s využitím burzy práce na Portálu lidských zdrojů.
Vzdělání bude doprovázet standardizace a kvalita. Právě ta až dosud doplácela na přílišnou liberalizaci trhu bez možnosti garantovat kvalitu.
Další vystoupení
Zástupci ministerstva práce a sociálních věcí hovořili o připravované novele zákona o sociálních službách - změně v systému příspěvků na péči. Pokud jde o budoucnost lékařské posudkové služby, vznikne buď samostatný úřad nebo bude fungovat mimo veřejnou správu podle veřejné zakázky. Neosvědčilo se rozdělení posudkových lékařů na úřady práce, mělo by dojít k jejich sjednocení pod ČSSZ.
Změny se týkají také příspěvku na péči o osoby se sníženou soběstačností. Byly zastaveny práce na národním úřadu pro zaměstnanost, došlo k novele zákona o hmotné nouzi, podle kterého se minimálně 35 procent příspěvku vyplácí v poukázkách.
JUDr. Kameník z ministerstva průmyslu a obchodu hovořil o změně pracovních postupů živnostenských úřadů. Novela přinesla řadu významných novinek, zejména elektronické podání na úřadu, jehož využívá už 53 úřadů. Jednoduše lze vyřídit živnost volnou pro fyzické osoby, jejíž zřízení je spojeno s minimem dokladů. Czech POINT se tak ještě více přibližuje občanům.

Ing. Kostruhová a Mgr. Rothanzl z ministerstva vnitra přiblížili novelu zákona o obcích, která zpřesnila období od voleb do prvního zasedání zastupitelstva. Zákonem o střetu zájmů se zabývá pracovní skupina na ministerstvu spravedlnosti, bližší informace jsou na www.justice.cz i na www.mvcr.cz.

Zdroj: 13.11.2008 Veřejná správa str. 6 Města - obce
  Vladimír Heger, Jiří Chum Ministerstvo pro místní rozvoj  



4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Bonjorno, monitor7.blogspot.com!
cialis online purchase. Edit comments Edit this entry. 1 · martinaMaletti - (5 [url=http://farmamed.fora.pl/ ]Dove Compra cialis online[/url] Acquista Viagra Cialis Levitra Propecia Champix Acomplia Xenical Tamiflu su [url=http://farmitalia.fora.pl/ ]Come Compra cialis in Italia[/url] , 2009 Cialis | Ottobre 23, 2009. Your comment is awaiting moderation. [url=http://milanofarma.fora.pl/ ]Dove Comprare cialis in Italia[/url] senza ricettaacquisto cialis 10-05-2009 ?ber mich. Signatur. Comprare thumbnail [url=http://farmanova.fora.pl/ ]Dove Comprare cialis generico[/url] Non bere eccessive quantit? di viagra vendita on line che pu? essere ritenuto [url=http://farmaroma.fora.pl/ ]Come Compra cialis in Italia[/url]

Anonymní řekl(a)...

I inclination not acquiesce in on it. I regard as nice post. Particularly the designation attracted me to be familiar with the unscathed story.

Anonymní řekl(a)...

Nice dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.

Anonymní řekl(a)...

Easily I to but I dream the post should secure more info then it has.

 
Výměna odkazů